Zauważyłeś naruszenie prawa lub inną nieprawidłowość? Reaguj. Zgłoś to.
W Edison Next nie tolerujemy naruszeń prawa. Dokonując zgłoszenia pomagasz nam zachować uczciwość i przestrzeganie prawa. W Edison Next obowiązuje Procedura zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, która określa katalog naruszeń, zasady i tryb ich zgłaszania, oraz prawa i obowiązki podmiotów postępowania.
Szczegółowe informacje o procedurze zgłaszania naruszeń znajdziesz poniżej.
Kim jest Sygnalista?
Sygnalistą może zostać każda osoba, która dokonuje zgłoszenia w kontekście związanym z pracą, w tym m.in.:
- pracownik,
- były pracownik,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorca,
- akcjonariusz,
- wspólnik,
- członek organu osoby prawnej,
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
- wolontariusz,
- praktykant,
- osoba ubiegająca się o zatrudnienie,
- prokurent.
Czym jest i czego może dotyczyć naruszenie?
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
- 1) korupcji;
- 2) zamówień publicznych;
- 3) usług, produktów i rynków finansowych;
- 4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- 5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- 6) bezpieczeństwa transportu;
- 7) ochrony środowiska;
- 8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- 9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
- 10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- 11) zdrowia publicznego;
- 12) ochrony konsumentów;
- 13) ochrony prywatności i danych osobowych;
- 14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- 15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- 16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- 17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
Co napisać w zgłoszeniu wewnętrznym?
Ważne jest, abyś dokonując zgłoszenia wewnętrznego podał komisji jak najwięcej szczegółów i przesłał jak najwięcej dowodów. Im więcej informacji otrzyma od Ciebie komisja tym wnikliwiej będzie mogła zbadać zgłaszane naruszenia. Dlatego postaraj się opisać naruszenie wskazując między innymi:
- datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
- opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
- wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
- wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
- wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia;
- wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
Jakie masz gwarancje w związku z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym?
Umożliwiamy zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający zgłaszającemu ochronę przed działaniami odwetowymi. W Edison Next obowiązuje zakaz podejmowania wobec zgłaszającego, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych ze zgłaszającym, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań.
W jaki sposób i od którego momentu będziesz podlegać ochronie?
Będziesz chroniony przed działaniami odwetowymi od momentu dokonania przez Ciebie zgłoszenia wewnętrznego w ramach procedury. Warunkiem jest działanie w dobrej wierze, tzn. w związku z uzasadnionymi podstawami, że informacja o naruszeniu, będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa w obszarze objętym stosowaniem Ustawy.
Zgłoszenia zawierające nieprawdziwe informacje, celowo wprowadzające w błąd lub zgłoszenia dokonane w złej wierze, nie korzystają z ochrony (w takim wypadku nie nadaje się statusu Sygnalisty).
Czy osoba, która dokonała zgłoszenia otrzyma odpowiedź?
Otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od momentu jego otrzymania. Ponadto zostaniesz poinformowany o wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego lub o przedłużeniu tego postępowania w terminie do 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez Edison Next.