Slide

Zauważyłeś naruszenie prawa lub inną nieprawidłowość? Reaguj. Zgłoś to.

W Edison Next nie tolerujemy naruszeń prawa. Dokonując zgłoszenia pomagasz nam zachować uczciwość i przestrzeganie prawa. W Edison Next obowiązuje Procedura zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, która określa katalog naruszeń, zasady i tryb ich zgłaszania, oraz prawa i obowiązki podmiotów postępowania.

Szczegółowe informacje o procedurze zgłaszania naruszeń znajdziesz poniżej.

Kodeks Etyki

Zasady Etyki Biznesu

Kim jest Sygnalista?
Sygnalistą może zostać każda osoba, która dokonuje zgłoszenia w kontekście związanym z pracą, w tym m.in.:
  • pracownik,
  • były pracownik,
  • pracownik tymczasowy,
  • osoba świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • przedsiębiorca,
  • akcjonariusz,
  • wspólnik,
  • członek organu osoby prawnej,
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
  • wolontariusz,
  • praktykant,
  • osoba ubiegająca się o zatrudnienie,
  • prokurent.
Czym jest i czego może dotyczyć naruszenie?
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
  • 1) korupcji;
  • 2) zamówień publicznych;
  • 3) usług, produktów i rynków finansowych;
  • 4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • 5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • 6) bezpieczeństwa transportu;
  • 7) ochrony środowiska;
  • 8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  • 9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
  • 10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  • 11) zdrowia publicznego;
  • 12) ochrony konsumentów;
  • 13) ochrony prywatności i danych osobowych;
  • 14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • 15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  • 16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • 17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
Co napisać w zgłoszeniu wewnętrznym?
Ważne jest, abyś dokonując zgłoszenia wewnętrznego podał komisji jak najwięcej szczegółów i przesłał jak najwięcej dowodów. Im więcej informacji otrzyma od Ciebie komisja tym wnikliwiej będzie mogła zbadać zgłaszane naruszenia. Dlatego postaraj się opisać naruszenie wskazując między innymi:
  • datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
  • opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
  • wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  • wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
  • wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
  • wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia;
  • wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
Jakie masz gwarancje w związku z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym?
Umożliwiamy zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający zgłaszającemu ochronę przed działaniami odwetowymi. W Edison Next obowiązuje zakaz podejmowania wobec zgłaszającego, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych ze zgłaszającym, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań.
W jaki sposób i od którego momentu będziesz podlegać ochronie?
Będziesz chroniony przed działaniami odwetowymi od momentu dokonania przez Ciebie zgłoszenia wewnętrznego w ramach procedury. Warunkiem jest działanie w dobrej wierze, tzn. w związku z uzasadnionymi podstawami, że informacja o naruszeniu, będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa w obszarze objętym stosowaniem Ustawy. Zgłoszenia zawierające nieprawdziwe informacje, celowo wprowadzające w błąd lub zgłoszenia dokonane w złej wierze, nie korzystają z ochrony (w takim wypadku nie nadaje się statusu Sygnalisty).
Czy osoba, która dokonała zgłoszenia otrzyma odpowiedź?
Otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od momentu jego otrzymania. Ponadto zostaniesz poinformowany o wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego lub o przedłużeniu tego postępowania w terminie do 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez Edison Next.